Tips om bestuurdersaansprakelijkheid te voorkomen (deel 1)

In mijn vorige blog besprak ik wat bestuurdersaansprakelijkheid inhoudt. In deze blog wil ik ingaan op hoe je voorkomt dat je aansprakelijk wordt gesteld. Sommige dingen lijken een open deur, maar het zijn allemaal voorbeelden uit de praktijk, waar bestuurders missers hebben gemaakt. Voorkom dus dat je hetzelfde doet.

geld6

Voordat je aan je bestuursfunctie begint:

  • Lees de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging. Vaak staan daar de taken en verantwoordelijkheden in. Zo niet, vraag dan binnen de vereniging wat de gewoonte is
  • Loop enige tijd mee met de huidige bestuurder, en ben een paar keer aanwezig bij de bestuursvergadering
  • Wie zijn je medebestuurders? Je bent met het hele bestuur hoofdelijk aansprakelijk voor al wat er binnen de vereniging gebeurt. Er moet vertrouwen zijn tussen de bestuursleden.

Zo kun je inschatten of je wel voldoende kennis en ervaring hebt om de verantwoordelijkheid van bestuurder te dragen. Heb je daarover twijfels, begin er dan niet aan. Ook niet als ‘ze’ niemand anders hebben. Want als jij aansprakelijk wordt gesteld, gaan ‘ze’ voor jou ook niet betalen!

Financiën

  • Zorg dat de boekhouding in orde is, en dat het jaarverslag en de algemene ledenvergadering op tijd gehouden worden.
  • Laat de alv altijd decharge verlenen op de ledenvergadering voor het gevoerde (financiële) beleid.
  • Laat bij belangrijke beslissingen met grote (financiële) gevolgen altijd een contract opstellen door een jurist. Contracten die juridisch niet in orde zijn, worden het bestuur aangerekend. Wat ‘groot’ is moet in verhouding tot de financiële middelen van de vereniging worden gezien. Maar het gaat niet alleen om het geld dat ermee gemoeid is, denk ook aan uitsluiting van aansprakelijkheden
  • Je hoeft het als bestuur niet alleen te doen! Moet je als bestuur een moeilijke (meestal financiële) beslissing nemen waarvan de gevolgen niet duidelijk zijn, of waarvan de uitkomst in meerdere richtingen uit kan gaan, overleg dan met de alv, of las een extra ledenvergadering in. Als de alv akkoord is met jullie keuze, kan er achteraf niet geklaagd worden dat het anders had gemoeten, ook als het verkeerd uitpakt.
  • Neem je een bestuursfunctie over, waar het vorige bestuur of bestuurslid er een rommeltje van heeft gemaakt, laat dan de status van financiën of het beleid vastleggen. Zet in de notulen wat je aantreft en informeer de alv. Zet dit alles op papier. Zo kun je altijd aantonen hoe jij het werk aangetroffen hebt en is makkelijk aan te tonen dat de fouten zijn gemaakt voordat jij aan je functie begon.
  • Penningmeesters: als bedragen niet te innen zijn, bespreek dit in het bestuur en leg vast in de notulen als het bestuur besluit om hier ook niet meer achteraan te gaan. Zo kan achteraf niet het verwijt komen dat je bedragen niet geïnt hebt
  • Gaat het bestuur beleggen of andere financiële risico’s aan die tot verliezen kunnen leiden, vraag dan toestemming aan de alv.

Dan zijn er nog een aantal tips op juridisch gebied te geven, daarover gaat deel 2.

Lees over dit onderwerp ook:

Bestuurdersaansprakelijkheid, wat houdt dat in?

Bestuursfunctie geaccepteerd. Maar wat zijn mijn taken?

Jurist voor verenigingen? Wat doe je dan?

Loopt het in jullie vereniging niet zo lekker en vraag je je af wat je als bestuurder nu het beste kunt doen? Neem dan contact met me op.

mr. Marjo Vink – jurist verenigingsrecht

marjo@legalletters.nl

cropped-cropped-2016-visitekaartje-voorkant1.jpg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s